Prawdopodobnie każdy świadomy użytkownik Internetu miał styczność z YouTube. Serwis zapewnia wygodny i darmowy dostęp do muzyki i teledysków, jest także platformą do dzielenia się własną twórczością z innymi.

2020 rok nie był szczęśliwy dla nikogo z nas. Madonna też zdecydowanie nie nazwie go udanym – najpierw kontuzja biodra uniemożliwiła jej normalne funkcjonowanie, przez co zmuszona była do odwołania wielu koncertów. W trakcie trwania trasy zachorowała na COVID-19, o czym zresztą wówczas nie wiedziała. Potem wiele tygodni izolacji zmusiło ją do przesunięcia w czasie montażu nagrania z koncertu. Kilka zabiegów stawu biodrowego wymusiło wreszcie na niej poruszanie się o kulach i wiele tygodni rehabilitacji.

Mimo że nie był to dla Madonny rok udany, a twórczo był on niemal bezpłodny względem muzyki, warto rzucić okiem na statystyki YouTube z minionego roku oraz na ich podstawie wyciągnąć wnioski. Do stworzenia tego tekstu posłużyłem się danymi ze strony Kworb oraz Charts.YouTube.com.

Poles do it better

Na początek ogólna informacja – łączna liczba wyświetleń kanału Madonny w 2020 roku to 700 milionów!

Wśród tych odtworzeń aż 28,4 mln należało do osób z Polski. Nasz kraj tym samym jest dziewiątym na świecie pod względem liczby odtworzeń. Na pierwszym miejscu znalazły się Stany Zjednoczone z 139 milionami wyświetleń, dalej na liście widnieje Brazylia (106 milionów) i Meksyk (91 milionów). Polska znajduje się na liście między Niemcami (30,4 mln) a Hiszpanią (25,9 mln). Jednocześnie jest ona piątym krajem w Europie – najwięcej wyświetleń wygenerowali Włosi (47,8 mln – jednocześnie 4. miejsce na światowej liście), Brytyjczycy (43,1 mln – 5. miejsce na świecie) i Francuzi (41,8 mln – 6. miejsce na świecie).

Najwięcej wyświetleń w rankingu miast przypadło mieszkańcom stolicy Meksyku – aż 20,5 mln. Dalej na liście widnieje Santiago z 16,2 mln i Lima z 14,4 mln. Wśród miast Europy najlepiej wypada Paryż (9,64 mln), Londyn (9,03 mln) i Mediolan (8,05 mln) zajmujące na liście światowej kolejno 5., 6. i 7. miejsca i będące jedynymi miastami Europy w pierwszej dziesiątce. Zwraca tu uwagę obecność zaledwie jednego miasta Ameryki Północnej – Nowego Jorku na miejscu 8. z 8,02 miliona odtworzeń. Widać więc ciekawą rozbieżność – z jednej strony Madonna notuje najwięcej odtworzeń w USA, ale największą popularnością cieszy się w miastach Ameryki Łacińskiej.

Jeśli chodzi o polskie miasta, również zwraca uwagę ich stosunkowo wysoka pozycja. Warszawa przegrała z Buenos Aires walkę o pierwszą dziesiątkę „zaledwie” 80 tysiącami wyświetleń, zajmując miejsce 11. z liczbą 6.39 mln odtworzeń w 2020 roku. To lepiej niż Los Angeles (6,04 mln – miejsce 13.), Rio de Janeiro (5,99 mln – miejsce 14.) czy Chicago (3,7 mln – miejsce 19.).

Wysokie miejsce Polski na liście krajów okazuje się nieprzypadkowe. Strona Charts.YouTube pozwala na prześledzenie pierwszej setki miast. Oprócz Warszawy na 11. miejscu, w zestawieniu znajdziemy Kraków na miejscu 62. z liczbą 1,97 mln wyświetleń, Wrocław na miejscu 63. z 1,95 mln wyświetleń i zamykający pierwszą setkę Gdańsk z 1,21 mln odtworzeń. Wydawać się może, że statystyki te są znikome, jednak należy pamiętać, że to pierwsza setka spośród wszystkich miast świata. Mamy więc do czynienia z kroplą w morzu, ale biorąc pod uwagę fakt, że nasz kraj nie jest duży, można z całą pewnością uznać za fakt, że Madonna jest u nas popularna wśród polskich użytkowników serwisu YouTube.

Przyjrzyjmy się teraz popularności Madonny w poszczególnych częściach roku. Dane można sprawdzić dla dowolnego miasta, jednak my przedstawimy dane dla największych miast w Polsce: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Gdańska. Ze względu na ogromną popularność Madonny na YouTube w wieczory sylwestrowe, poniższe dane będą najbardziej wiarygodne, kiedy 31.12.2020 weźmiemy pod uwagę osobno. Dla porównania zestawiliśmy go z danymi z 31.12.2019. Najważniejsze dane uzyskamy jednak, traktując ostatni dzień roku jako jednostkowy przypadek, pomijając go w ustalaniu dnia największej popularności Madonny. Dla porównania jednak najwyższą wartość w 2020 zaznaczamy pogrubieniem.

Warszawa

Szczyt odtworzeń (data): 7.02.2020
Największa liczba odtworzeń: 30 074
Sylwester 2020: 31 275
Sylwester 2019: 28 571


Kraków

Szczyt odtworzeń (data): 1.02.2020
Największa liczba odtworzeń: 9224
Sylwester 2020: 9036
Sylwester 2019: 9317


Łódź

Szczyt odtworzeń (data): 8.02.2020
Największa liczba odtworzeń: 5143
Sylwester 2020: 4113
Sylwester 2019: 4694


Wrocław

Szczyt odtworzeń (data): 8.02.2020
Największa liczba odtworzeń: 9750
Sylwester 2020: 8553
Sylwester 2019: 9347


Poznań

Szczyt odtworzeń (data): 25.01.2020
Największa liczba odtworzeń: 7407
Sylwester 2020: 8318
Sylwester 2019: 6560


Gdańsk

Szczyt odtworzeń (data): 30.04.2020
Największa liczba odtworzeń: 5625
Sylwester 2020: 6061
Sylwester 2019: 5574


Cała Polska

Szczyt odtworzeń (data): 8.02.2020
Największa liczba odtworzeń: 122 404
Sylwester 2020: 157 900
Sylwester 2019: 124 266

Pierwsze, co zwraca naszą uwagę, to zwiększona popularność Madonny na początku roku, gwałtownie malejąca w połowie marca. Można to wytłumaczyć okresem koncertów Madonny w Europie między 12 stycznia a 8 marca. Szczyt odtworzeń w Polsce przypada na dzień 8 lutego, czyli siódmy z dwunastu występów w Londynie. Gwałtowny spadek w połowie marca można z kolei przełożyć na chaotyczną i niepewną sytuację związaną z odwołaniem koncertów. To również okres, kiedy w Europie wszelkie media zdominował temat rozpoczynającej się pandemii koronawirusa, co też mogło mieć przełożenie na mniejsze zainteresowanie muzyką. Powoli wzrastające liczby odtworzeń do przełomu maja i czerwca da się z kolei wytłumaczyć lockdownową nudą – wraz z przymusowymi urlopami lub pracą zdalną przy jednoczesnym ograniczeniu mobilności, czasami to YouTube stawał się jedyną rozrywką. Można też powiedzieć, że gdyby przy całościowej liczbie wyświetleń Madonny w 2020 roku wynoszącej 27,4 miliona, każdy wyświetlający robił to tylko raz, teledysk Madonny na You Tube widziałoby 74,05% mieszkańców Polski. Każdy z Was wie, że są to statystyki czysto teoretyczne, ponieważ większość z nas notuje wyświetlenia przynajmniej kilkadziesiąt razy w ciągu roku.

Warto również poświęcić nieco uwagi Sylwestrom 2019 i 2020. Na da się tutaj ustalić, czy ograniczenie imprez wpłynęło na popularność Madonny w tym dniu – część miast w Sylwestra zanotowała wyższe wyniki w 2020, a część w 2019 roku. Niewykluczone jednak, że spora przewaga 31 grudnia 2020 nad 2019 rokiem w skali kraju wynika stąd, że Madonna gościła tego dnia częściej na ekranach mieszkańców mniejszych miast i wsi, co może (ale nie musi) mieć związek z mniej kontrolowaną mobilnością (rzekomo kontrolowaną przez policję) właśnie na wsiach i w małych miastach, a co za tym idzie – większą i swobodniejszą okazją do towarzyskich spotkań, na których YouTube z funkcją autoodtwarzania nierzadko jest „podkładem” pod rozmowy i zabawy z przyjaciółmi.

All the world is a stage…

Wróćmy jednak do statystyk światowych i przyjrzyjmy się poszczególnym filmom dostępnym na kanale Madonny. Najczęściej oglądanym teledyskiem w minionym roku był klip „La Isla Bonita”, który odtworzono ponad 168 milionów razy. To bardzo ciekawa obserwacja, ponieważ w serwisie dostępny jest on od 11 lat i do tej pory wygenerował w przybliżeniu 386 milionów wyświetleń. Łatwo więc zauważyć, że niemal połowę tej liczby klip osiągnął w ciągu ostatniego roku. Nie ma konkretnych powodów, które wyjaśniałyby to zjawisko.

Drugim najczęściej oglądanym teledyskiem 2020 roku jest z kolei „Hung Up” z liczbą 86,3 miliona wyświetleń. Łącznie ma on 287 milionów wyświetleń. Liczba odtworzeń z ostatniego roku, będąca prawie 30% całości, daje się łatwo wytłumaczyć – w 2020 teledysk odświeżono do HD, co wzbudziło duże zainteresowanie.

Podium najczęściej oglądanych w minionym roku klipów Madonny zamyka „Like a Prayer”. Hit z 1989 roku odtworzono aż 66,2 miliona razy.

Poniżej możecie zobaczyć listę, na której porównana została pierwsza dwudziestka filmów z kanału Madonny, które cieszyły się największym zainteresowaniem w minionym roku – osobno dla Polski i dla świata.

Z porównania danych płyną interesujące obserwacje. W kwestii wyboru najchętniej oglądanych czterech teledysków Polacy są zgodni z resztą świata. Różnica na 5. miejscu może wynikać z tego, że „Frozen” nawet po upływie 23 lat cieszy się u nas niesłabnącą popularnością i bardzo wysokim airplayem. Podobna sytuacja dotyczy „Sorry”, które nie wiedzieć czemu na świecie straciło na popularności, natomiast w Polsce stacje radiowe nadal chętnie je grają.

Zaskakująca i niemożliwa do wytłumaczenia jest niska liczba wyświetleń w przypadku „Like a Virgin” – zwłaszcza w Polsce. Z danych wynika, że w Polsce z YouTube częściej słuchano w 2020 roku „Medellín” niż hitu z 1984. O ile zainteresowanie pierwszym singlem z „Madame X” można wytłumaczyć obecnością popularnego Malumy jak i efektem świeżości – jest to nadal najbardziej znana z ostatnich piosenek Madonny – o tyle nie sposób znaleźć racjonalnego powodu, dla którego tak mało wyświetleń odnotował jeden z największych hitów i najbardziej znanych teledysków gwiazdy.

Odmienne zdanie mają słuchacze z Polski także w przypadku innych utworów. Ciekawostką wśród najczęściej odtwarzanych klipów w Polsce jest obecność „You’ll See” a także audio z „Future”. Na świecie z kolei zastanawia popularność „Like a Prayer” w wersji na żywo z charytatywnego koncertu Live 8 z 2005 roku.

Kworb

Nieco inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku serwisu Kworb. Zanim jednak skupimy się na powodach tych różnic, przyjrzyjmy się danym odnośnie do każdego z teledysków. Dla większej czytelności danych wzięliśmy pod uwagę jedynie oficjalne teledyski, pomijając wideo do remiksów i występy na żywo, które są również dostępne na kanale Madonny.

Format zapisu:

Tytuł – Liczba wyświetleń w 2020 roku / najwyższa liczba w miesiącu (miesiąc)

Everybody – 1,680,000 / 199,000 (styczeń 2020)
Burning Up – 1,000,000 / 107,000 (kwiecień 2020)
Lucky Star – 3,700,000 / 380,000 (styczeń 2020)
Borderline – 6,600,000 / 740,000 (maj 2020)
Like A Virgin – 15,700,000 / 1,860,000 (styczeń 2020)
Material Girl – 24,000,000 / 2,400,000 (kwiecień 2020)
Dress You Up – 7,500,000 / 680,000 (kwiecień, maj, sierpień 2020)
Into The Groove – 15,800,000 / 1,690,000 (kwiecień 2020)
Crazy For You – 13,400,000 / 1,270,000 (czerwiec 2020)
Gambler – brak danych
Live To Tell – 12,300,000 / 1,220,000 (lipiec 2020)
Papa Don’t Preach – 36,000,000 / 3,500,000 (lipiec 2020)  
True Blue – 7,000,000 / 800,000 (styczeń 2020)
Open Your Heart  – 5,900,000 / 580,000 (maj 2020)
La Isla Bonita – 149,000,000 / 16,000,000 (styczeń 2020)
Who’s That Girl – 3,700,000 / 610,000 (maj 2020)
The Looke Of Love – brak danych
Like A Prayer – 56,000,000 / 6,100,000 (maj 2020)
Express Yourself – 6,200,000 / 1,150,000 (luty 2020)
Cherish – 4,200,000 / 450,000 (styczeń 2020)
Oh Father – 960,000 / 95,000 (luty 2020)
Dear Jessie – 400,000 / 39,000 (lipiec 2020)
Vogue – 24,000,000 / 2,500,000 (maj 2020)
Justify My Love – 2,000,000 / 210,000 (maj 2020)
Erotica – 3,200,000 / 380,000 (kwiecień 2020)
Deeper And Deeper  – 1,740,000 / 197,000 (marzec 2020)
Fever – 630,000 (2020) / 66,000 (marzec 2020)
Bad Girl – 1,560,000 / 188,000 (marzec 2020)
Rain – 3,600,000 / 430,000 (styczeń 2020)
Secret – 2,800,000 / 280,000 (kwiecień, maj 2020)
Take A Bow – 5,900,000 / 660,000 (maj 2020)
Bedtime Story – 930,000 / 107,000 (maj 2020)
Human Nature – 1,810,000 / 193,000 (maj 2020)
I Want You – 1,520,000 / 174,000 (maj 2020)
This Used To Be My Playground – 980,000 / 104,000 (sierpień 2020)
I’ll Remember – 1,850,000 / 190,000 (sierpień 2020)
Love Don’t Live Here Anymore – 360,000 / 32,000 (październik 2020)
You’ll See – 5,200,000 / 590,000 (styczeń 2020)
Don’t Cry For Me Argentina – 10,200,000 / 1,170,000 (lipiec 2020)
You Must Love Me – brak danych
Frozen – 33,000,000 / 3,500,000 (styczeń 2020)
Ray Of Light – 5,200,000 / 550,000 (kwiecień, maj 2020)
The Power Of Goodbye – 11,700,000 / 1,320,000 (styczeń 2020)
Substitute For Love – 910,000 / 84,000 (styczeń, siepień 2020)
Nothing Really Matters – 2,600,000 / 280,000 (kwiecień 2020)
Beautiful Stranger – 5,200,000 / 510,000 (maj 2020)
Music – 5,700,000 / 660,000 (maj 2020)
Don’t Tell Me – 6,500,000 / 750,000 (styczeń 2020)
What It Feels Like For A Girl– 2,600,000 / 280,000 (kwiecień, maj 2020)
American Pie – 2,700,000 / 260,000 (maj 2020)
American Life – 1,350,000 / 149,000 (styczeń 2020)
Hollywood – 2,400,000 / 280,000 (kwiecień 2020)
Love Profusion – 680,000 / 67,000 (kwiecień 2020)
Die Another Day – 4,200,000 / 450,000 (maj 2020)
Hung Up – 72,000,000 / 8,100,000 (maj 2020)
Sorry – 16,000,000 / 1,970,000 (kwiecień 2020)
Jump – 3,800,000 / 410,000 (styczeń 2020)
Get Together – 720,000 / 80,000 (luty 2020)
Hey You – brak danych
4 Minutes – 36,000,000 / 4,200,000 (maj 2020)
Give It 2 Me – 6,200,000 / 650,000 (maj 2020)
Miles Away – 720,000 / 74,000 (czerwiec 2020)
Celebration – 3,600,000 / 380,000 (kwiecień, maj 2020)
Give Me All Your Luvin’ – 3,400,000 / 380,000 (maj 2020)
Girl Gone Wild – 8,600,000 / 1,060,000 (maj 2020)
Turn Up The radio – 530,000 / 52,000 (luty 2020)
Living For Love – 1,340,000 / 156,000 (luty 2020)
Ghosttown – 2,900,000 / 320,000 (luty 2020)
Bitch I’m Madonna – 19,000,000 / 2,500,000 (styczeń 2020)
Medellín – 6,900,000 / 930,000 (styczeń 2020)
Dark Ballet – 850,000 / 122,000 (kwiecień 2020)
Batuka – 1,360,000 / 181,000 (styczeń 2020)
Crave – 1,170,000 / 126,000 (styczeń 2020)
God Control – 2,000,000 / 230,000 (kwiecień 2020)

Największy okres zainteresowania Madonną wg Kworb przypada na okres przełomu stycznia i lutego (co potwierdza dane Charts.YouTube), lecz także w okolicach przełomu kwietnia i maja. Może to mieć związek z zapoczątkowanymi przez fanów akcjami, mającymi skutkować powrotem albumów „Bedtime Stories” i „Ammerican Life” na #1 miejsce w iTunes w USA, znanymi jako #JusticeForBedtimeStories i #JusticeForAmericanLife.

W przypadku albumu z 1994 roku cel został osiągnięty, dzięki czemu wszystkie teledyski z tej płyty zaliczyły wysoki wzrost oglądalności. Dla przykładu teledysk „Take A Bow” zyskał dwa razy więcej wyświetleń niż wcześniej (w samym maju aż 660 000), dzięki temu w minionym roku obejrzano go blisko 6 milionów razy. Nie jest to zbyt dużo jak na jedną z kultowych piosenek Madonny, jednak porównując liczbę wyświetleń z poprzednimi latami, gdzie oglądalność wynosiła od 1 do 4 milionów rocznie, widać wyraźny wzrost zainteresowania hitem z 1994. Również „Secret” zyskał na tej akcji, a dodatkowo jego wyświetlenia zwiększyła w tamtym roku aktualizacja do HD.

W przypadku „American Life” akcja się nie udała – album pojawił się na liście iTunes, ale nie dotarł na szczyt. Mimo to zainteresowanie nim przełożyło się na wzrost liczby wyświetleń. Teledyski takie jak „Hollywood”, „Love Profusion” czy „Die Another Day” zaliczyły wzrost popularności właśnie w kwietniu i maju. Jedynie teledysk „American Life” zyskał największą oglądalność w styczniu 2020, kiedy to Madonna prezentowała pierwszy singiel z płyty na trasie „Madame X Tour”.

Jednocześnie wypada również wspomnieć, że analogiczna akcja zorganizowana z okazji pierwszej rocznicy wydania „Madame X” przyniosła częściowy wzrost zainteresowania teledyskami z ostatniej płyty artystki w czerwcu, jednak najwyższy wynik zanotowały one w większości i tak na początku roku, kiedy trwała jeszcze trasa koncertowa. Na podstawie tej obserwacji, jak również na przykładzie „American Life”, można zauważyć, że nikt nie nakręca zainteresowania Madonną lepiej niż ona sama.

Dość sporym zainteresowaniem cieszył się również zapis występu Madonny na Eurowizji 2019. W minionym roku obejrzano go aż 5 000 000 użytkowników. Jego największa oglądalność przypadła na przełom marca i kwietnia, kiedy to liczba wyświetleń wynosiła od 950 000 do 1 180 000. W późniejszych miesiącach liczba wyświetleń malała. Zaskakuje jednak to, że od czasu bezpośrednio po Eurowizji, występ ten nie budził tak wielkiego zainteresowania. Wysoki współczynnik wyświetleń w okresie wiosennym 2020 można tłumaczyć tylko w jeden sposób. To w tym momencie pojawiły się teorie spiskowe, jakoby występ Madonny na Eurowizji sprzed roku był przepowiednią pandemii COVID-19 (tancerze w maskach gazowych). Potwierdza to również fakt, że w tym samym okresie podobny wzrost wyświetleń zanotowały teledyski „Dark Ballet” i „Like A Prayer” oraz audio „Future”.

kworb i Charts.YouTube – różnice

Wróćmy jednak do powodów różnic w danych między Kworb a Charts.YouTube. Trudno stwierdzić z całą pewnością, co jest ich powodem, więc możemy pozostać jedynie w kwestii przypuszczeń. Łatwo można było jednak zauważyć, że 1.01.2021 na Kworb widoczne było 750 tysięcy wyświetleń „La Isla Bonita” pod datą 31.12.2020, a 2.01.2021 (w momencie pisania tego tekstu) liczba ta dla Sylwestra 2020 wynosi 650 tysięcy. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku „Hung Up”, którego wyświetlenia w Nowy Rok za poprzedzający go dzień wynosiły 270 tysięcy, a 2.01. liczba ta wynosi 226 tysięcy.

Na pewno podstawowa różnica wynika z faktu innej strefy czasowej dla Kworb, która powoduje nieznaczne odchylenia. Należy również pamiętać, że Kworb – w przeciwieństwie do Charts.You Tube – nie jest serwisem oficjalnym. Możliwe więc, że nie wszystkie dane są dla niego dostępne, dlatego mogą one być niedokładne.

Odpowiedzią może być również pewien algorytm, który stosuje serwis YouTube w celu zliczania odtworzeń, odliczając tym samym te z nich, które uzna za „sztuczne nabijanie” danych. Rozwiązanie to wprowadzono – mówiąc wprost – po działaniach fanów Lady Gagi, które sprawiły sztuczne wywindowanie wyświetleń klipu „Bad Romance” (fani wokalistki niejednokrotnie ustawiali teledysk w ciągi playlist z zapętlonym jednym utworem, zostawiając je np. na wyciszonym w tle YouTube na noc, czy na cały dzień, wychodząc do szkoły czy pracy). You Tube, mając na uwadze potrzebę prowadzenia biznesowych statystyk, które odzwierciedlałyby rzeczywisty stan, niezakłócony przez działania fanów jakiegokolwiek wykonawcy, wdrożył rozwiązanie mające przeciwdziałać nieuczciwemu i sztucznemu zawyżaniu statystyk.

Nie znamy wszystkich i dokładnych zasad działania wspomnianego narzędzia (aby uniknąć „obchodzenia systemu” procesy wewnętrzne są objęte Polityką Prywatności). Zaprezentowany przykład jest więc jedynie obserwacją i domysłem internautów w kontekście jednego zdarzenia. Sytuacji, w których jakieś wyświetlenia mogą nie zostać uznane, może być jednak więcej.

I tak w przypadku wielu odtworzeń z rzędu z jednego urządzenia, algorytm YouTube może uznać je za podejrzaną aktywność. W takim wypadku zamiast policzyć przykładowo 100 wyświetleń, zlicza on tylko jedno, przypuszczalnie odejmując liczby już uwzględnione jako wyświetlenia.

Może to oznaczać, że Kworb zlicza dane na podstawie liczby widocznej na YouTube jako „wyświetlenia filmu”. Charts.YouTube z kolei jako narzędzie wewnętrzne YouTube zlicza wszystkie (możliwe, że łącznie z tymi, które zostały uznane przez algorytm jako wątpliwe). Sprawdza się on więc lepiej jako narzędzie do monitorowania ruchu na danej stronie z filmem.

Wnioski

Nie ulega wątpliwości, że Madonna cieszy się stosunkowo dużym zainteresowaniem w Polsce, a statystyki YouTube w 2020 tylko to potwierdzają. Może nie jest to gwiazda z największą liczbą wyświetleń w naszym kraju, ale obecność Polski w pierwszej dziesiątce najczęściej odtwarzających jej utwory krajów nasuwa wniosek, że nadal zainteresowanie jej muzyką nie słabnie. Nie bez znaczenia są tutaj gusta polskich słuchaczy oraz różnice pokoleniowe. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że Madonna należy do grupy tzw. „artystów z dorobkiem” (ang. „legacy artists”). Charakterystyką tej grupy jest większe zainteresowanie przeciętnego słuchacza hitami, niż nowościami, co przekłada się również na airplay. Tu zaś od lat nieprzerwanie króluje w Polsce „La Isla Bonita”, wiodąca prym również wśród najczęściej odtwarzanych klipów. W kwestii wyboru najpopularniejszych utworów i teledysków Polacy są zgodni z resztą świata.

Warto również pamiętać, że Madonna ma największą grupę słuchaczy wśród fanów po 30. roku życia. Im starszy odbiorca, tym mniej jest z kolei chętny do płacenia za muzykę. YouTube z kolei oferuje ją za darmo (serwis utrzymuje się z płatnych reklam), co jest atrakcyjne dla tej grupy docelowej. Łatwo bowiem zauważyć wysokie pozycje polskich użytkowników YouTube wśród fanów innych gwiazd o podobnym do Madonny profilu (podobna muzyka, podobny odbiorca), takich jak Kylie Minogue, Cher, Annie Lennox, Tina Turner czy Róisín Murphy. Jednocześnie Polski na próżno szukać w czołówce odbiorców młodych artystów (lub o nieco młodszym odbiorcy) jak Justin Bieber, Kary Perry czy Ariana Grande. Łatwa dostępność YouTube (brak opłat, brak konieczności instalowania dodatkowej aplikacji i popularność) jest swoją drogą lekarstwem na szerzące się przed laty w Polsce piractwo, które było z kolei dowodem, że przeciętny polski odbiorca nie nabywa legalnej muzyki z powodów ekonomicznych (stosunkowo drogie płyty przy niskiej średniej zarobków w Polsce). Młody odbiorca jest z kolei bardziej chętny do wykupienia np. Spotify Premium czy dostępu do TIDALa, niewykluczone więc, że to tam chętniej muzyki słucha najmłodsza grupa polskich odbiorców (15-25 lat).


Mimo że Madonna budzi zainteresowanie również „przeciętnego Kowalskiego”, to jednak fani są najwierniejszą grupą odbiorców. Jakikolwiek powód nie stałby za wysokim współczynnikiem odtworzeń Madonny w Polsce, sytuacja ta jest niewątpliwym sukcesem należącym w głównej mierze właśnie do fanów z Polski.