Choć mogłoby się wydawać, że twórczość Madonny jest certyfikowana na bieżąco, to jednak w rzeczywistości większość jej katalogu ostatni raz była wyróżniana bardzo dawno temu, zwykle tuż po premierze danego wydawnictwa. W 2022 roku Królowa Popu świętuje 40 lat od swojego muzycznego debiutu, zatem jest to doskonała okazja, aby zaktualizować certyfikaty.
Najpierw jednak należy wspomnieć, jak taki proces wygląda. W Stanach Zjednoczonych warunkiem uzyskania certyfikatu jest złożenie wniosku do organizacji RIAA (Recording Industry Association of America), w ramach którego konieczne jest przedstawienie dowodów na to, że dany utwór lub album osiągnął wyniki pozwalające na przyznanie wyróżnienia. Każdy taki wniosek kosztuje 350 dolarów, a jego rozpatrzenie obejmuje weryfikację danych przez firmę audytorską. Teoretycznie dane te powinny pochodzić z bazy danych wytwórni, ale dziś bardzo często wykorzystuje się informacje zbierane od 1991 roku przez MRC Data (dawniej Nielsen SoundScan), czyli firmę zajmującą się badaniem rynku muzycznego w USA (m.in. na potrzeby notowań magazynu „Billboard”).
Dawniej, aby otrzymać certyfikat, wystarczyło przedstawić dowody na to, ile kopii danego wydawnictwa zostało sprzedanych. Czasy się zmieniły i dziś ludzie mają zupełnie inny kontakt z muzyką, dlatego też wymyślono nowy system, w którym wliczane są także odsłuchania piosenek w serwisach streamingowych (ekwiwalenty sprzedaży). A między innymi takie właśnie dane zbiera MRC Data.
Jak ów „nowy system” działa w praktyce? Wykorzystuje on punkty SPS (sales plus streaming), na które składają się:
- w przypadku albumów: sprzedaż fizyczna i cyfrowa oraz punkty SEA i TEA
- w przypadku singli: sprzedaż fizyczna i cyfrowa oraz punkty za streaming.
SEA to streaming przeliczony na ekwiwalenty sprzedaży, gdzie 1500 odsłuchań utworu na żądanie odpowiada sprzedaży 1 kopii albumu. Dla przykładu: jeśli piosenka „Hung Up” zostanie wysłuchana 1500 razy, to zostanie to policzone tak, jakby sprzedała się 1 kopia albumu „Confessions on a Dance Floor”.
TEA to z kolei cyfrowa sprzedaż piosenek przeliczona na ekwiwalenty sprzedaży, gdzie 10 sprzedanych kopii piosenki odpowiada sprzedaży 1 kopii albumu. Dla przykładu: jeśli piosenka „Hung Up” zostanie kupiona 10 razy, to zostanie to policzone tak, jakby sprzedała się jedna kopia albumu „Confessions on a Dace Floor”.
Nieco inaczej sprawa prezentuje się w przypadku singli. Wspomniane 1500 odsłuchań „Hung Up” zostanie wliczone także do wyników samej piosenki, ale w tym przypadku 150 odsłuchań odpowiada sprzedaży 1 kopii singla (zatem 1500 odsłuchań to 150 ekwiwalentów sprzedaży singla).
Jak już wspomniano wcześniej, większość singli i albumów Madonny nie była w Stanach Zjednoczonych certyfikowana od bardzo dawna, więc oficjalnie nie do końca wiadomo, ile tak naprawdę kopii sprzedało się do tej pory.
Na forum UKMIX pojawiły się jednak dane dotyczące punktów SPS większości jej wydawnictw, które prezentujemy poniżej – obejmują one wyniki od 1991 r. (w przypadku singli nie uwzględniają jednak sprzedaży nośników fizycznych). Jeśli chodzi o Madonnę, to trzeba pamiętać, że nie cieszy się ona dużą popularnością w serwisach streamingowych, zatem przeważająca większość punktów to sprzedaż cyfrowa. Mimo to mozolnie zbierane punkty za streaming sprawiają, że w niektórych przypadkach może ona otrzymać wyższe wyróżnienia, niż gdyby liczyła się tylko sprzedaż jej muzyki.
Madonna – SPS
* Single wydane w latach 80., które zostały nagrodzone złotym certyfikatem za sprzedaż 1 mln kopii, są zwykle liczone tak, jakby ich sprzedaż wynosiła 0,5 mln kopii, więc ich wynik jest pomniejszony o 0,5 mln jednostek. Wytwórnia może jednak zgłosić całą sprzedaż i punkty za streaming.
** Single, które otrzymały złote certyfikaty tylko za sprzedaż fizyczną w czasach przed pojawieniem się dystrybucji cyfrowej i streamingu, aby otrzymać platynowe wyróżnienie, muszą mieć co najmniej 0,5 mln punktów SPS (nawet jeśli sprzedaż jest odpowiednio wysoka, aby osiągnąć 1 mln punktów z SPS poniżej 0,5 mln, to i tak singiel taki nie kwalifikuje się do otrzymania platynowego wyróżnienia). Wynika to z tego, że zmieniany jest typ wyróżnienia (ze „Standard” na „Digital”).
Lata 80.
L.p. | Tytuł | SPS | Komentarz |
---|---|---|---|
1. | Everybody | 100 000 | – |
2. | Burning Up | 206 000 | – |
3. | Holiday | 1 120 000 | Może pokryć się platyną |
4. | Lucky Star | 529 000 | Może pokryć się złotem |
5. | Borderline | 748 000 | Złoto z 1998. Może pokryć się platyną, wliczając sprzedaż nośników fizycznych. |
6. | Like a Virgin * | 1 234 000 | Złoto z 1985 roku za 1 mln kopii. Może pokryć się platyną jako singiel cyfrowy lub dwukrotną platyną, wliczając sprzedaż nośników fizycznych / trzykrotną platyną. |
7. | Material Girl | 1 572 000 | Może pokryć się platyną |
8. | Crazy For You * | 1 055 000 | Złoto z 1985 roku za 1 mln kopii. Może pokryć się platyną jako singiel cyfrowy / dwukrotną platyną. |
9. | Angel * | 118 000 | Złoto z 1985 roku za 1 mln kopii wraz z „Into the Groove”. Może pokryć się platyną. |
10. | Into the Groove | 939 000 | Może pokryć się złotem |
11. | Dress You Up | 438 000 | – |
12. | Gambler | – | Singiel niewydany w USA (ponadto niedostępny cyfrowo) |
13. | Live to Tell | 503 000 | Może pokryć się złotem |
14. | Papa Don’t Preach | 621 000 | Złoto z 1998 roku. Może pokryć się platyną, wliczając sprzedaż nośników fizycznych. |
15. | True Blue | 326 000 | Złoto z 1998 roku |
16. | Open Your Heart | 485 000 | – |
17. | La Isla Bonita | 926 000 | Może pokryć się złotem |
18. | Who’s That Girl | 203 000 | Może pokryć się złotem na podstawie danych ze sprzedaży nośników fizycznych – 551 000 |
19. | Causing a Commotion | 87 000 | – |
20. | The Look of Love | – | Singiel niewydany w USA |
21. | Spotlight | – | Singiel niewydany w USA |
22. | Like a Prayer | 2 231 000 | Platyna z 1989 roku. Może pokryć się trzykrotną platyną, wliczając sprzedaż nośników fizycznych. |
23. | Express Yourself | 556 000 | Złoto z 1989 roku. Może pokryć się platyną, wliczając sprzedaż nośników fizycznych. |
24. | Cherish | 298 000 | – |
25. | Oh Father | 67 000 | – |
26. | Dear Jessie | – | Singiel niewydany w USA |
Lata 90.
L.p. | Tytuł | SPS | Komentarz |
---|---|---|---|
27. | Keep It Together | brak danych | Złoto z 1990 roku |
28. | Vogue | 1 402 000 | Dwukrotna platyna z 1990 roku. Może pokryć się trzykrotną platyną, wliczając sprzedaż nośników fizycznych. |
29. | Hanky Panky | brak danych | Złoto z 1990 roku |
30. | Justify My Love | 226 000 | Platyna z 1991 roku |
31. | Rescue Me | brak danych | Złoto z 1991 roku |
32. | This Used to Be My Playground | 183 000 | Złoto z 1992 roku |
33. | Erotica | 133 000 | Złoto z 1992 roku |
34. | Deeper and Deeper | 100 000 | – |
35. | Bad Girl | brak danych | – |
36. | Fever | – | Singiel niewydany w USA |
37. | Rain | 142 000 | – |
38. | Bye Bye Baby | – | Singiel niewydany w USA |
39. | I’ll Remember | 187 000 | Złoto z 1994 roku |
40. | Secret | 177 000 | Złoto z 1995 roku |
41. | Take a Bow | 476 000 | Złoto z 1995 roku |
42. | Bedtime Story | 39 000 | – |
43. | Human Nature | 124 000 | – |
44. | You’ll See | 72 000 | Złoto z 1995 roku |
45. | One More Chance | – | Singiel niewydany w USA |
46. | Love Don’t Live Here Anymore | 63 000 | – |
47. | You Must Love Me | 70 000 | Złoto z 1998 roku |
48. | Don’t Cry for Me Argentina | brak danych | – |
49. | Another Suitcase in Another Hall | – | Singiel niewydany w USA |
50. | Frozen | 351 000 | Złoto z 1998 roku |
51. | Ray of Light | 716 000 | Złoto z 1998 roku. Może pokryć się platyną, wliczając sprzedaż nośników fizycznych. |
52. | Drowned World / Substitute for Love | – | Singiel niewydany w USA |
53. | The Power of Good-Bye | 187 000 | – |
54. | Nothing Really Matters | brak danych | – |
55. | Beautiful Stranger | 236 000 | – |
Lata 00.
L.p. | Tytuł | SPS | Komentarz |
---|---|---|---|
56. | American Pie | 45 000 | – |
57. | Music | 569 000 | Platyna z 2000 roku |
58. | Don’t Tell Me | 290 000 | Złoto z 2000 roku |
59. | What It Feels Like for a Girl | brak danych | – |
60. | Die Another Day | 328 000 | – |
61. | American Life | 47 000 | – |
62. | Hollywood | 105 000 | – |
63. | Me Against the Music | 511 000 | Może pokryć się złotem, ale certyfikat nie byłby wliczony na konto Madonny |
64. | Nothing Fails | brak danych | – |
65. | Love Profusion | brak danych | – |
66. | Hung Up | 1 926 000 | Platyna z 2008 roku |
67. | Sorry | 515 000 | Może pokryć się złotem |
68. | Get Together | 193 000 | – |
69. | Jump | 251 000 | – |
70. | Hey You | brak danych | – |
71. | 4 Minutes | 3 680 000 | Dwukrotna platyna z 2008 roku. Może pokryć się trzykrotną platyną. |
72. | Give It 2 Me | 433 000 | – |
73. | Miles Away | brak danych | – |
74. | Celebration | 321 000 | – |
75. | Revolver | brak danych | – |
Lata 2012-2020
L.p. | Tytuł | SPS | Komentarz |
---|---|---|---|
76. | Give Me All Your Luvin’ | 674 000 | Złoto z 2012 roku |
77. | Girl Gone Wild | 244 000 | – |
78. | Masterpiece | – | Singiel niewydany w USA |
79. | Turn Up the Radio | brak danych | – |
80. | Living For Love | 206 000 | – |
81. | Ghosttown | 182 000 | – |
82. | Bitch I’m Madonna | 515 000 | Może pokryć się złotem |
83. | Medellín | 185 000 | Może pokryć się trzykrotną platyną jako singel latynoski |
84. | Crave | brak danych | – |
85. | I Rise | brak danych | – |
86. | I Don’t Search I Find | brak danych | – |
87. | Levitating (The Blessed Madonna Remix) | brak danych | – |
Warte uwagi utwory niesinglowe
Tytuł | SPS | Komentarz |
---|---|---|
Physical Attraction | 53 000 | |
Where’s the Party | 43 000 | |
Santa Baby | 500 000 | Może pokryć się złotem |
Candy Shop | 59 000 | – |
Albumy
Tytuł | SPS | Komentarz |
---|---|---|
Ray of Light | 4 062 000 (+ 459 000* = 4 521 000) | Czterokrotna platyna z 2000 roku |
Music | 3 048 000 (+ 97 000* = 3 145 000) | Trzykrotna platyna z 2000 roku |
American Life | 748 000 | Platyna z 2003 roku** |
Confessions on a Dance Floor | 2 071 000 | Platyna z 2005 roku. Może pokryć się dwukrotną platyną. |
Hard Candy | 1 211 000 | Złoto z 2008 roku. Może pokryć się platyną. |
MDNA | 668 000 | Złoto z 2012 roku. |
Rebel Heart | 393 000 | – |
Madame X | 194 000 | – |
* Wartość dotycząca danych ze sprzedaży w popularnych niegdyś i nieistniejących już obecnie klubach subskrypcyjnych. Działały one na zasadzie stałej opłaty miesięcznej, w ramach której użytkownik mógł wybrać albumy, które chciał dostać i te były mu wysyłane pocztą. Dane te nie były zbierane przez ówczesną agencję Nielsen SoundScan, ale były zgłaszane przez wytwórnie (i są nadal) do RIAA.
** W przeszłości możliwe było zgłoszenie albumu do certyfikowania, gdy istniały przesłanki, że osiągnie wymagany próg. W ten sposób „American Life” ma status platynowej płyty, choć nigdy nie przekroczył wymaganego 1 miliona sprzedanych kopii. Z powodu licznych nadużyć ze strony artystów z tej możliwości zrezygnowano.